onsdag 16 september 2015

REINFELDT KAMMADE HEM , OCH FLERA MED HONOM,LIKA MYCKET PÅ EN MÅNAD SOM JAG SJÄLV, MED SJUKERSÄTTNING PÅ ETT ÅR, DAGS ATT STÄLLA DIAGNOS PÅ ETT SJUKT SAMHÄLLE!

Jag läser  en äldre artikel om Fredrik Reinfeldt som i avgångsvederlag  efter sin  tid som partiledare, månatligen fick en summa som överstiger den jag efter trettio års yrkesarbete... nu får i sjukersättning under ett år...!! Jag putsar mina glasögon, läser en gång till och undrar om det här möjligen är ett tryckfel...? Jag har alls inget emot Reinfeldt som person, han är trevlig även om han inte företräder min favoritpolitik.
Men om det här stämmer vill jag ganska "upprörd" resa ett STORT frågetecken och sätta en FET och TYDLIG sjukstämpel på det samhällsklimat som gör det möjligt för redan välbeställda, privilegierade människor att avtala om såna här helt orimliga summor!!

Det här leder oss allt längre tillbaka till det klassamhälle där människovärdet var gradérbart, och jag ryser vid den tanken!
Däremot vill jag inte odla något hat mot Reinfeldt, för vi det är nog få människor som har ett gott, och än mindre livslångt skydd mot lockelsen i pengar och materiella fördelar och den överskattade trygghet som det kan ge.

Men  jag tillåter mig ändå att ställa frågan hur han ( och så många andra) verkligen har mage att med ett gott samvete ta emot  och behålla de här pengarna?
Och jag kan tycka att han borde löpa linan ut i sina goda uppmaningar till människor att "öppna sina hjärtan för nöden i världen" och se orättfärdigheten också i det här!

Och nu är det banne mig dags att vi ställer diagnos - Makt - och - Girighetssjuka - på vårt allt mer genomsjuka samhälle! Och sätter in all tänkbar verksam medicinering för att kunna stoppa det här sjukdomstillståndet som ger så otroligt många andra symtom och som hör ihop med så mycket av världens stora globala problem och mänskliga lidanden!

Boten FINNS i oss själva, i människan och i våra politiker och makthavare. Och det kan inte förbises eller projiceras så där lite onyanserat och slarvigt på "samhället" och " makthavarna" i ilska med fradga runt munnen.... Det måste hos oss alla föregås av en insikt, en god vilja och en djupare förståelse för den mänskliga helheten, om hur vi hör ihop, om  hur egot styr, och om värdet av dess motsats - osjälviskheten, och om allas lika värde i alla sammanhang!

Men vi får akta oss för att "starta krig" mot det vi tycker illa om, och inte sänka oss till att hata och förakta människorna, för då motverkar vi ALLTID det goda syftet! Det är jag alldeles säker på!
Och en annan sak som jag är alldeles säker på är att ett sjukt samhälle ger sjuka människor, och att det motsatta förhållandet är givet! Och ett redan tydligt facit visar att ohälsan, inte minst den psykiska, bland oss ökar, vilket bekräftar sjukdomstillståndet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar