tisdag 5 maj 2015

VAD GÖR MAN NÄR MAN ÄR TRÖTTARE ÄN TRÖTT, JO, MAN GILLAR LÄGET OCH STÄNGER AV "KRAVMASKINEN!"


Min inledningsreplik kan just nu, under rådande omständigheter, inte bli nåt djupare eller mer substantiellt än ett:  "Jäsp, ... jäsp och åter jäsp, och sen på sin höjd, ett högst uppgivet litet värnlöst, puuh...."
Och låter jag tråkig så är det inget mot vad jag verkligen, och i levande livet är att vara i närheten av just nu! Jag känner mig som jag hade blivit rånad och bestulen på alla roligheter, och på den kreativitet och energi,som jag faktiskt annars brukar ha en del av och är väldigt tacksam för. Nån, hon, han eller om du så vill hen, har bara tagit det från mig så fräckt, bara så där...så snopet! Jag är liksom inte "hemma" i mig själv i dag, denna gråmulna onsdag när inte en enda solstråle är i sikte, varken i mig eller där utanför fönstret, men så kan det vara ibland för vem som helst tror jag.

Vet i fasiken var jag egentligen håller hus just nu, och vad jag i så fall sysslar med där... Och jag tänker att ringer nån på dörren så skulle jag, kanske lite tillskruvat men utan att skarva allt för mycket, kunna säga: " hej på dig, men Ann är tyvärr inte inne just nu..." och det är precis lika konstigt som det låter...Det finns säkert en och annan som skulle vilja definiera det hela som helt vanlig temporär LATHET och det kan nog stämma faktiskt, men varför bli man då så TRÖTT av att praktisera lathet undrar den late!

Jo, säger den mer förståndiga delen av mig, av den enkla anledningen att man faktiskt blir megatrött av allt det man INTE gör, men som ändå av och till under en lågenergidag ,pågår som ett "tänkt projekt" där uppe i huvudkontoret, och som då konsumerar massor av energi, undra på att man blir trött... Ett huvudkontor som som dessutom numera tycks skötas av en del ovana, lite tröga "vikarier"hihi....

Det här är en sån där motsatsdag till de dagar då det mesta, både omöjligt och möjligt, bara flyter på och blir gjort, saker löser sig, man kommer på nåt roligt eller intressant att skriva om, och till och med kanske så där lite lättvindigt toppar dagen med lite städning och ett sockerkaksbak...! Och vet ni vad? Allt fixar man och lägger bakom sig men blir ändå inte trött... inte det minsta faktiskt!
Och DET beroende på att man så ofta FÅR energi av att göra det man behöver göra och har tänkt sig! 

Så summan av det blir att det nästan alltid är ett dåligt val att samla på "inte gjorda - gör jag - en annan dag - saker"och att "ta - tjuren - vid - hornen - här - och - nu - principen" blir en förutsägbar energiboost för vem som helst!

Och antagligen är det just de där dagarna, de pärlor i guld, när man har det där sällsamma sinneslugnet och den flödande energin, som man då behöver påminna sig om, en sån här dag då man bara är så TRÖTT i både kropp och själ, och utan att så förargligt kunna sätta fingret på själva orsaken. Och då man framgångslöst försöker spåra den "skyldiga", den där ledsamma energitjuven som man verkligen vill hitta och rejält läxa upp och sparka lite lagom hårt i baken, fast man själv verkligen skulle behöva högst densamma spark i baken...!

Men jag tror, efter egen erfarenhet, att man, såna här trötta dagar helt enkelt bara ska"ta skeden i vacker hand, stänga av kravmaskinen för det är ingen riksolycka, och lägga ner allt eventuellt dåligt samvete över det som inte blir gjort, eller för att man inte riktigt klarar av att vara social och bjuda på sig själv. Och se det som ett bra tillfälle att bjuda sig själv på lite egentid och serva sin motor med att kanske bara vila eller bara göra det som man mår riktigt bra av! Och helt enkelt strunta i att leta efter vad eller vem, som suger ens energi, för det blir man just då bara tröttare av.

Vi behöver alla våra lågintensiva dagar och särskilt när livet snurrar på fortare än vanligt för just då behöver vi ofta stanna upp, bottna i oss själva och tänka över saker och ting, för det är viktigt!
Och det är inte alltid ett sjukdomstillstånd, eller lika med att vara svag, att vara trött och inte orka... Utan väldigt ofta kroppens och själens alldeles särskilda och sinnrika sätt att signalera att nu är dags att stanna upp och vila, och ladda de batterier som laddas kan...!
Det är nog ändå det klokaste man kan göra de där dagarna man är tröttare än trött och inte hittar energitjuven...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar