onsdag 12 november 2014

SKILJETECKEN ÄR VI ALLIHOPA... VILKET ÄR DU?

" Hon får sina infall lika fort som en gris blinkar" säger Linus -Ida om Astrid Lindgrens Madicken.  Det där citatet skulle kunna gälla mig själv, med den lilla skillnaden att Madickens roliga och fantasifulla infall var sprungna ur en ung och snabbtänkt hjärna.
Men infall får jag ändå, både ofta och gärna, och i dag vill jag prata om hur jag ser roliga likheter mellan en del skrivtecken och oss människor.

Visst har väl ni också en del UTROPSTECKEN i er bekantskapskrets? Såna människor som HÖRS, och som får andra att stanna upp, genom att dom ofta och alldeles självklart höjer rösten och kan brista ut i : " Men varför har ni inte TÄNKT på det !", eller " NU tycker jag det är läge att vi skålar för födelsedagsbarnet! Dom här typiska UTROPSTECKENMÄNNISKORNA är för mig såna som sällan drar sig undan eller ställer sig i bakre ledet i sociala sammanhang. Dom är alltid tydliga, med allt vad det kan innebära för den som är mottagare av en tydlighet. Dom är ibland värdefulla som sociala isbrytare i sällskap, och är inte sällan garanter för att ett händelseförlopp går framåt. Men kan ibland ha lite svårt för att lyssna på andra, då dom allt för lätt halkar in på nästa UTROP.

Och så har vi då vännerna inom kategorin KOMMATECKEN. Och här handlar det om dom som kan framstå som ganska "små," som inte gör så mycket väsen av sig, men som när dom väl är på plats, när dom väl sätter ner foten och agerar, gör det  med ett KOMMATECKENS tydlighet och gör då verklig skillnad.  För när dom väl sagt sitt, ofta vid precis rätt tillfälle, så blir det redan sagda   tydligare och mer pregrant. Precis på samma sätt som KOMMATECKNET gör skillnad i språket!

Så får man inte glömma gruppen FRÅGETECKEN. Dom här människorna verkar vara lite osäkra på sig själva, ibland intill förvirring faktiskt. Det tycker jag är synd, för jag har märkt att FRÅGETECKENMÄNNISKOR ofta bär på mycket kunskaper och klokheter. Men alldeles för ofta så står dom där i sociala sammanhang blyga och osäkra, precis som levande frågetecken och detta alldeles i onödan. Då vill man bara dra igång FRÅGETECKENMÄNNISKORNA, stärka dom, och lyssna på allt det som dom ofta har att säga. Ropa heja på och stå på er ni blyga, och så onödigt osäkra FRÅGETECKENVÄNNER!

Den slutliga gruppen blir förstås dom i gänget PUNKT. För mig är PUNKTMÄNNISKOR såna som är bra på att i rättan tid avsluta både intressanta diskussioner och tråkiga meningslösa samtal, gör det dessutom med finess och stil, och utan att nån behöver känna sig avbruten eller överkörd. Dom tycks ha en medfödd tyngd i sina ord och vet ofta precis hur mycket som behöver sägas. Och så har jag med en viss beundran lagt märke till att dom till skillnad mot mig själv har gåvan att kunna se helt osentimentalt på det förgångna, och sätta punkten precis där den ska vara, nämligen när"meningen" faktiskt är slut...,

Själv har jag alltid haft svårt med mina KOMMATECKEN, vet sällan om, och när, jag ska portionera ut dom, Och jag är en ständig återfallsförbrytare i onödig kommatering, det vet jag. Men annars är  jag nog mest lik ett ganska förvirrat FRÅGETECKEN som aldrig tycks komma till punkt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar